BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

joi, 17 decembrie 2009

colinde... si sfant...

Aseara am fost la un concert de "altfel de colinde". In Carturestiul din Cluj, unde se intampla evenimente care mai de care mai... deosebite, Anamaria Stamp (voce) si Alex Negriuc (pian) au reusit sa imi scurtcircuiteze gandurile, si sa ma transpuna intr-o stare care deja incepea sa se alinieze cu zapada frumoasa de afara.
Evenimentul a inceput cu domnul profesor Haplea care a vorbit despre o lume pe care parca nu o accesam suficient... a vorbit despre cum rolul colindelor a fost de a proteja casele oamenilor de duhuri rele, despre cum oamenii chiar credeau in asta, si isi lasau intreaga soarta in mainile unor "cantareti" care veneau in Ajun si colindau... colindau intr-una, ca nu cumva intre doua colinde, duhurile sa se strecoare...
Fascinanta lume. o lume care mi-e draga, o lume cu care rezonez profund, desi nimic din lumea in care m-am nascut nu mai seamana cu asta... sau poate rezonez tocmai pentru ca la un anumit nivel, e clara legatura... si poate doar am uitat-o... cine stie?
si colindele cantate in prima parte, niste colinde vechi, pline de... suflet si sfintenie... au transmis o stare care te ducea departe... inauntru...
foarte greu de descris dar in acelasi timp foarte special.

astazi am primit de la Alex urmatoarele randuri. Le voi impartasi cu voi pentru ca poate spun mai frumos ce nu am reusit eu sa transmit.

si data viitoare poate veniti si voi la concert :)

Felicitari Alex si Anamaria.
si va multumim pentru ca de fiecare data reusiti sa ne faceti sa zambim, si poate sa ne accesam o bucata de suflet la care nu ajungem intotdeauna...


"vreau sa-ti spun un lucru frumos despre colindele din prima parte: primele sase au fost culese aproximativ prin anii 1920 de catre un compozitor, Bela Bartok, iar celelalte au fost tot vechi, numai ca anonime. nu putem spune nimic despre ele. e ca si o comoara pe care am capatat-o de la stramosii nostri fara sa stim cum s-a format, si/sau de ce. m-am bucurat enorm cand d-nul prof Haplea a acceptat invitatia noastra de a spune cateva cuvinte despre tot ceea ce inseamna `a colinda` si, `colind`. e inca fascinant, cum dupa atatia ani de muzica, de cuceriri in limbajul muzical, de epoci, de nume rasunatoare precum Beethoven, Brahms si multi altii, sa mergem, sa ne intoarcem putin la acesti tarani minunati care canta cu totul si cu totul deosebit. nici astazi, cu toata stiinta muzicala de care avem parte, nu putem sa transcriem intr-u totul cantecul acestor tarani. e uimitor. exista o asimetrie, o anomalie am putea chiar spune, exista ceva ce ne scapa noua, cei ce nu suntem de acolo. in ciuda faptului ca multi dintre ei erau analfabeti, noi, care de ani de zile tot studiem, inca nu reusim sa pietrificam cantecul lor in simboluri. poate pt ca ei canta ceea ce sunt, ei canta adevarul despre ei. si asta e minunat la acesti oameni, pe care, d-nul prof Haplea ii place sa-i numeasca atat de frumos: `niste tarani`. :).
daca in prima parte am incercat sa va colindam, in a doua parte am vrut sa va bucuram cu cateva cantece de Craciun."



si intr-adevar, a doua parte a fost BUCURIE si atat.
multumim inca o data!

0 comentarii: